Info til lejere
Her finder du alt du bør vide om dit lejemål
Ofte stillede spørgsmål
Herunder har vi sammenfattet svar på de mest almindelige spørgsmål, som vi modtager fra vores lejere. Vi håber selvfølgelig at du finder svar på dit spørgsmål, men skulle det ikke være tilfældet, er du mere end velkommen til at kontakte os direkte.
Når du har truffet aftale med os om at leje et lejemål, vil vi fremsende en lejekontrakt, som du skal underskrive og returnere til vores kontor.
Du skal samtidigt sørge for at indbetale depositum m.v. til den konto, der er angivet i følgebrevet, hvor de oplysninger du skal bruge, for at tilmelde betalingen til Betalingsservice også fremgår.
Overtagelsestidspunkt
Senest 7 dage før overtagelsesdagen, vil du/i blive indkaldt til et indflytningssyn. Indkaldelsen vil ske via mail. Indflytningssynet vil senest blive afholdt d. 1. eller 15. i en måned. Falder d. 1. eller d. 15 i en weekend eller på en helligdag, vil indflytningssynet i stedet blive afholdt den førstkommende hverdag efter.
Nøgler til lejemålet overdrages ved indflytningssynet.
Mangler ved indflytningen
Ved indflytningssynet udarbejdes en indflytningsrapport, hvori lejemålets stand dokumenteres. Du/I får udleveret en kopi af rapporten på indflytningssynet.
Derudover har du/I stadig 14 dage efter overtagelsen til at fremsende en eventuel mangelliste til vores kontor. Der skal fremsendes billeder over manglerne med angivelse af hvor og hvad det er.
Vær opmærksom på, at mangellisten kun er gyldig, når én af vore medarbejdere har returneret en dateret og kvitteret kopi, som du bør opbevare sammen med dit eksemplar af lejekontrakten.
Huskeliste ved indflytning
Nedenstående huskeliste kan anvendes:
- Bortskaf selv flyttekasser og andet affald fra indflytningen.
- Få sat lås og navn på dit eventuelle lofts- eller kælderrum
- Tilmeld opkrævninger af husleje til Betalingsservice
- Sæt navn på postkassen og evt. dørtelefon.
- Meddel flytning til postvæsenet
- Meddel flytning til folkeregisteret
Det i lejekontrakten aftalte depositum reguleres automatisk samtidig med stigninger i lejen, således at depositum til enhver tid udgør et beløb svarende til 3 måneders leje.
Forudbetalt leje reguleres på samme måde som depositum samtidig med stigninger i lejen.
Forhøjelsen kan opkræves med lige store månedlige beløb over samme antal måneder, som depositum og forudbetalt leje svarede til i forhold til lejen ved lejeforholdets indgåelse. Det fremgår specificeret af lejeopkrævningerne, hvilket beløb der udgør selve lejen, og hvilke beløb der vedrører regulering af forudbetalt leje og regulering af depositum.
Dit depositum tjener til sikkerhed for vedligeholdelsesomkostninger. Eventuelt rest depositum kan først udbetales, når regninger for udførte vedligeholdelsesarbejder efter fraflytning er modtaget, hvilket normalt varer 1-2 måneder.
De vedligeholdelsespligter der påhviler dig som lejer er uddybet i din lejekontrakt. Vedligeholdelsespligten betyder at du løbende i lejeperioden skal sørge for alle nødvendige vedligeholdelses- og istandsættelsesarbejder, således at lejemålet til enhver tid fremstår vedligeholdt og i samme stand som ved indflytning.
Som hovedregel omfatter din vedligeholdelsespligt:
* Maling, hvidtning og tapetsering
* Behandling af gulve
* Vedligeholdelse af låse og nøgler
* Vedligeholdelse af faste installationer (f.eks. vandhaner, toilet mv.)
Derudover skal du sørge for at holde afløb i køkken og bad rene.
Uanset hvilken type lejemål du bor i, bør du være opmærksom på, at maling i afvigende farver eller anvendelse af strukturmaling, kan medføre krav om retablering. Med andre ord risikerer du at skulle betale for at få lejemålet ført tilbage til neutrale lyse farver, når du fraflytter.
Afsyring af døre og andet træværk samt afhøvling af gulve skal kun ske efter forudgående skriftlig aftale og accept fra administrator.
Vær opmærksom på, at ejendommen uanset vedligeholdelsespligten, ikke betaler for reparation eller udskiftning, hvis skaden skyldes forkert brug, såsom manglende rengøring eller anden forsømmelse fra din side. Eksempler på sådanne skader er vandhaner, badekar og toiletter, der ødelægges af kalk- og rustaflejringer. Ruder som beboeren selv har slået itu og lignende. I disse tilfælde må du selv betale for reparation eller om nødvendigt for udskiftning.
Vær venligst opmærksom på at vedligeholdelsesarbejder i lejeperioden bør udføres af faguddannede, momsregistrerede håndværkere.
Har du skimmelangreb i din lejlighed kan du finde råd og vejledning her:
- Sørg for at lufte godt ud – lav gennemtræk i lejligheden 5-10 minutter flere gange om dagen.
- Vær omhyggelig med udluftningen i dit køkken når du laver mad (brug emhætten) og i badeværelset når du har været i bad.
- Tør IKKE tøj i din lejlighed – hæng i stedet tøj til tørre udendørs eller brug faciliteterne i dit vaskerum.
- Hold den samme temperatur (ikke under 18 grader) i alle rum i lejligheden.
- Undgå store skabe, møbler og gardiner op mod ydermure i ældre bebyggelser.
- Hold friskluftventiler i vinduesrammer og ydervægge åbne og hold øje med, at aftrækskanaler i din bolig virker.
Sådan fjerner du skimmel:
- Find årsagen – er der vandskader, tilstoppede udsugningskanaler, luftes der ikke ud i lejligheden, gøres der ikke ugentligt rent i lejligheden, tørrer du tøj i lejligheden.
- Fjern årsagen – når du har fundet årsagen til skimmelangrebene i din lejlighed skal skimmelen fjernes. Er der tale om mindre angreb kan du rengøre med Rodalon eller Klorin – lad det sidde på overfladen i minimum 20 minutter før du vasker af igen.
- Er der tale om større angreb skal du kontakte administrationen – så får vi kontrolleret hvad årsagen er, så vi kan igangsætte udbedring. Der gøres dog opmærksom på, at såfremt årsagen skyldes lejers forhold, hæfter lejer for udbedringen.
Når du skal opsige dit lejemål, bør du starte med at finde din lejekontrakt.
Af lejekontrakten fremgår det nemlig, hvilke aftaler, der er indgået vedrørende opsigelse og fraflytning, herunder hvilket opsigelsesvarsel der gælder samt krav til istandsættelse m.v.
En opsigelse af lejemålet skal altid ske skriftligt. Opsigelsen skal være underskrevet af alle lejere, hvilket vil sige, at den skal være underskrevet af de personer, der er anført på lejekontrakten samt eventuelle ægtefæller.
Opsigelsen kan fremsendes pr. brev eller pr. mail som PDF-fil, men ikke som almindelig mail, da en sådan ikke er originalt underskrevet.
Opsigelsen skal indeholde oplysninger om:
- Dit navn og kontaktoplysninger (telefon & mail)
- Lejemålets adresse
- Dato for fraflytning, herunder eventuelt ønske om tidligere fraflytning (før opsigelsesperiodens udløb)
- Din fremtidige adresse og et kontonummer (hvis den er kendt, ellers oplyses den inden flyttesynet)
Hvis du gerne vil anbefale en ny lejer til lejemålet, er du velkommen til at anføre dette i opsigelsen. I givet fald skal du da oplyse navn, adresse og kontaktdata på den interesserede lejer. Vi kan dog ikke give nogen garanti for at de bliver tilbudt lejemålet.
Efter lejeloven gælder der som hovedregel et opsigelsesvarsel på 3 måneder til den 1. i en måned, men et andet varsel kan være aftalt i lejekontrakten.
Som udgangspunkt hæfter du for husleje m.v. i opsigelsesperioden, men vi har pligt til at søge lejemålet genudlejet hurtigst muligt.
Opsigelsen gælder fra den dato vi modtager den og ikke fra den dato du afsender den. Du bør derfor fremsende opsigelsen i god tid inden et månedsskifte, for at være sikker på, at vi har modtaget den rettidigt.
Når vi modtager din opsigelse, vil vi i løbet af en uges tid fremsende et brev til dig, hvori vi anerkender modtagelsen og beskriver det videre forløb.
Vi anbefalder nedenstående huskeliste for fraflytning:
- Rydning og grundig rengøring inden flyttesynet.
- Rydning af eventuelle lofts- eller kælderrum (husk også at medtage cykler).
- Sørg for at bortskaffe efterladte møbler, affald m.v. i forbindelse med flytningen.
- Ved flyttesynet skal samtlige nøgler til lejemålet afleveres.
- Afmeld Betalingsservice for husleje og elektricitet m.v.
- Meddele flytning til postvæsenet
- Meddele flytning til folkeregisteret
Rengøring
For alle lejemål gælder det altid, at lejemålet skal afleveres fuldstændigt ryddet og grundigt hovedrengjort.
Rengøring omfatter bl.a. støvsugning, afvaskning og aftørring af alle overflader, indvendig rengøring af skabe og skuffer, affedtning/afvaskning af hvidevarer – udvendigt såvel som indvendigt.
Husk at afrense ovnen inkl. alle riste/plader samt at rengøre køleskabet indvendigt inkl. afrimning af fryser.
Al sanitet og flisebelægning skal være rengjort og afrenset for kalk. Afløb og afløbsriste skal være rensede.
Alle lejemålets vinduer skal være nypudsede indvendigt OG udvendigt. Navnet på postkassen skal fjernes.
Lofts- eller kælderrum
Husk også at tilhørende lofts- eller kælderrum skal være ryddet og uaflåste ligesom cykler skal fjernes.
Istandsættelse
Såfremt lejemålet er overtaget ny istandsat, vil det som regel være aftalt i kontrakten, at lejemålet skal istandsættes for din regning ved fraflytningen. Udover selve istandsættelsen skal du betale husleje m.v. i den periode, der medgår til istandsættelsen.
Istandsættelsens nærmere omfang fastlægges ved flyttesynet, hvori du deltager sammen med administrator eller ejendomsinspektør. Ved flyttesynet udfærdiges en synsrapport, hvori det anføres hvilke arbejder, der skal gennemføres for din regning.
Ved flyttesynet tages konkret stilling til hvilke arbejder, der er nødvendige for at lejemålet fremtræder ny istandsat. Huller og mærker på lofter, vægge, døre, træværk og alle øvrige malede overflader, skal repareres og ny males, så der ikke er efterladt synlige spor.
Ligeledes skal gulve som minimum mellemslibes og lakeres så der ikke er efterladt mærker/ridser. Der kan være behov for egentlig afhøvling af gulve inden lakering, hvis der er dybere mærker/ridser/skader.
For at sikre kvalitet og korrekt udførelse, gennemføres istandsættelsen af professionelle håndværkere. Ved flyttesynet skal du derfor aflevere lejemålets nøgler og administrator sørger herefter for, at istandsættelsen gennemføres af ejendommens håndværkere.
Konstateres der, som følge af rygning i lejemålet nikotinskader, der kræver ekstraordinær afvaskning eller maler behandling ved fraflytning, betragtes dette som misligholdelse. Det samme gælder hvis inventar, som f. eks. termostater, dørhåndtag, stikkontakter m.v. ikke kan rengøres. De ekstra udgifter til udbedring af disse nikotinskader skal afholdes fuldt ud af fraflytter.
De nærmere regler om istandsættelse af lejemålet fremgår af lejekontrakten.
Når du er fraflyttet et lejemål, skal der udarbejdes en flytteafregning, hvor der foretages opgørelse af dit depositum m.v.
Flytteafregningen vil som regel ske over 2 omgange, da vand- og varmeregnskabet skal være afsluttet førend den endelige opgørelse kan udarbejdes.
Hvis fraflytningen f.eks. finder sted pr. 1. maj og vand- og varmeregnskabet afsluttes pr. 1. april, vil der gå mere end 1 år efter fraflytningen, før endelig opgørelse kan foretages. Et vand- og varmeregnskab der afsluttes 1. april vil typisk først foreligge juli måned.
Foreløbig flytteafregning
Den foreløbige flytteafregning vil normalt foreligge ca. 4-6 uger efter frigørelse, men der kan gå længere tid, hvis vi f.eks. skal afvente håndværkerregninger på istandsættelse.
I denne afregning afregnes indestående depositum m.v., og udgifter til eventuel istandsættelse og manglende husleje vil blive modregnet. Ligeledes vil vi tilbageholde et beløb til den senere afregning af vand- og varmeregnskabet.
Den del af depositum, der tilbageholdes til vand- og varmeregnskabet, vil blive indregnet i det afsluttende vand- og varmeregnskab.
Endelig flytteafregning
Den endelige flytteafregning vil normalt foreligge ca. 3-4 måneder efter afslutning af vand- og varmeregnskabet.
Det fremgår af din lejekontrakt og den foreløbige afregning, hvornår vand- og varmeregnskabet afsluttes.
Den del af depositum, der i den foreløbige afregning blev tilbageholdt til vand- og varmeregnskabet, vil være indregnet i det afsluttende vand- og varmeregnskab.
Først når du har modtaget den endelige afregning, er dit mellemværende med ejendommen afsluttet.
Nyt om din affaldssortering.
I Aarhus skal alle sortere lidt mere, så vi kan holde materialer i kredsløb i længere tid. Mange er allerede godt i gang, og nu er det snart din tur.
I de kommende to uger bliver de nedgravede affaldsbeholdere, der hvor du bor, byttet ud med nye beholdere med plads til mere sortering.
Dit startskud til mere sortering
Når der er kommet nye beholdere, der hvor du normalt afleverer dit affald, skal du begynde at sortere i følgende fem grupper:
• Plast og mad- & drikkekartoner
• Glas og metal
• Papir, pap og tekstilaffald
• Madaffald
• Restaffald
Se mere i sorteringsfolderen på www.kredslob.dk/folder
Kig i din postkasse efter en kuvert med infomateriale
Du skulle gerne have fået en kuvert i din postkasse fra Kredsløb med infomateriale om, hvordan du fremover skal sortere dit affald. Hvis du ikke har modtaget materialet i din postkasse, kan du finde det online eller se, hvor du kan få det udleveret på www.kredslob.dk/infopakke
Få poser til en god start
For at komme godt i gang med at sortere, kan du hente poser til mad- og tekstilaffald i en periode. Vi uddeler poser flere steder i Aarhus. Læs mere på www.kredslob.dk/poser
Kom af med dine brugte batterier
I de nye nedgravede beholdere kan du ikke aflevere batterier, som du plejer. Der kommer en ny ordning til batterier og andet farligt affald i løbet af 2024. Du kan nu aflevere brugte batterier forskellige steder i byen. Se hvor på www.kredslob.dk/batterier
For mere information besøg kredslob.dk/nysortering
Her finder du beboermappe samt med brugsanvisningerne på de hårdehvidevarer som findes i lejligheden.
Brugsvejledning – Opvaskemaskine
HAR DU SPØRGSMÅL?
Fandt du ikke svar på det du søgte efter eller har du opfølgende spørgsmål, så skal du ikke tøve med at tage kontakt til os. Vi er altid at træffe på hverdage i tidsrummet 13.00 – 14.30. Du er også velkommen til at kontakte os via vores kontaktformular, og så hører du fra os hurtigst muligt.